Dalit

Svéd-Indonéz búcsú a vándoroktól

2007. augusztus 21. 13:35 - Dalit

Az ellentétek vacsorája 


Az a csoda történt velünk, hogy a Párom és az én lányom egyszerre kapott ösztöndíjat külföldi egyetemre.
Két homlokegyenest különböző lány. Na jó, van hasonlóság is. Mindkettő nagyon okos, tehetséges és szép:) Mondom, mondjuk ezt természetesen teljesen objektíven.
Egyikük okos, szorgalmas, céltudatos jogászlány, másikuk csapongó antropológus művészpalánta.
Ebből is következik, hogy jogászlányunkat Svédországba, művészpalántát Indonéziába, Bali szigetére engedtük el.

Az én feladatom a búcsúvacsora elkészítése, de előbb még kitalálása volt.
A feladat duplán volt nehéz.
Svédország, mint tudjuk nem a gasztronómia hazája, (nem szeretnék senkit megsérteni, szívesen várom a cáfolatokat.
Amit találtam, az nagyjából a svéd húsgolyók, valamilyen kenyér és némi halétel volt.

Indonázia bezzeg az egyik leggazdagabb receptekkel rendelkező ország. Viszont a receptek többségében olyan alapanyagok vannak, amik vagy beszerezhetetlenek, vagy beszerezhetőek, de bonyolultan és rendkivül drágán, de olyanokat is olvastam, amiket még szótárban sem találtam meg.
Például valaki árulja el, mi az a galanga.

De végül, sok kutatás után kezdett összeállni a kép.
De hogy ne legyen ilyen egyszerű a helyzetem, a Párom 2 nappal elötte megkérdezte, - De ugye a kertben grillpartit csinálunk? Én meg mondtam, hogy hát, tulajdonképpen miért ne.

A svéd menű végül is Domestic Godess ötlete után ikea kosárkákkal indult, és azt gondoltam, hogy valami heringet vagy lazacot teszek bele. Szerencsére Hedonism Hasselback burgonyája is segített.

Az Indonéz menű a már mások által is megírt csirke satay, mogyorószósszal.
Ez egy remek étel, lehet kb. 100 receptet találni róla, amik néha még csak nem is hasonlítanak egymásra.
Ráadásul én most tényleg eléggé változtattam, vagyis úgy válogattam, hogy mit tudtam használni.

A végső menű a következő lett.

Lazacos camamebrtes kosárkák (Svéd)
Indonéz csirkesatay mogyorószósszal (Indonéz)
Hasselback burgonya (Svéd)
Indonéz lépesméztorta  (Indonéz) (Lett volna, ha egyrészt a sütőm miatt nem égetem el kissé, de ez szerencsére nem derült ki, mert a végén mindenki dugig ette magát, és  elfelejtkeztünk róla. De más azért még készítse el.
De azért, hogy hű maradjak szűkebb-tágabb hazánkhoz, készítettem még sima flekkent és prekjanica nevű szerb húspogácsákat is. Meg természetesen egy kis salátát, a szokásos chutneyt valamint padlizsánkrémet.

Kisebb tragédia csak azért történt, mert a nagy ünneplésben egyszerűen elfelejtettünk fényképezni. Úgyhogy higyjétek csak el, hogy nagyon gusztusos és szép volt.

 

Lazacos camambertes kosárkák

1 és fél doboz ikea kosárka (36 db)
20 dkg füstölt lazac (szintén az Ikeából
1 db camambert sajt
tormás majonéz

Felvágtam apró darabokra a camambertet, a lazacot, összekevertem tormás majonézt kevés tejföllel. A kosárkák aljára camambert került, rá a lazacfalatok, erre a tormás majonéz, a tetejére még egy kis lazac diszítésnek. Gyönyörű volt, és ráadásul nagyon finom.

 

Indonéz csirke satay mogyorószósszal

 

A csirkesatayhoz

kb. 1 kg csirkemell kisebb kockákra vágva
4 gerezd fokhagyma
4 tk koriander
1-2 kanál cukor (barnacukor)
1 tk feketebors
2 tk só
4 ek szójaszósz
2 tk kurkuma
kb 5 cm gyömbér apróva vágva
1 nagyon shalothagyma apróra vágva (gondolom nem tragédia a másik sem, de kivételesen kaptam)
2 evőkanál citromlé
4 evőkanál olaj
én tettem bele még egy kis szezámolajat, és darált mogyorót is.

A csirkén kivül a hozzávalókat összekeverjük, beletesszük a csirkét, és legalább 1 órát állni hagyjuk. Után a csirkedarabokat nyársra húzzuk, eredetileg vízbe áztatott bambusznyársakra, de a normál fémnyársak is jók lesznek, és grillen megsütjük.

Mogyorószósz

1 ek mogyoróolaj*
2 ek darált mogyoró
2 gerezd fokhagyma szétnyomva
1 tk halszósz
1 kis doboz 150 ml kókusztej
1 csésze víz
6 ek mogyoróvaj*
4 ek szójaszósz
2 ek cukor
1 tk chilliszósz
1 ek citromlé

A mogyoróolajat felhevítem, beleteszem a fokhagymát, a halolajat és 1 percig fózöm, hozzáadom a többi hozzávalót kivéve a citromlét, felforralom, majd még 10-12 percig kisebb lángon főzöm, amíg krémes nem lesz. A végén belekeverem a cirtomlét.
A szósszal tálalom a csirkenyársakat.

http://www.mediterrasian.com receptje alapján.

Hasselback burgonya hedoninsm receptje szerint


Kiegészítettem azzal, hogy én bőven megöntöztem sós borsos olvasztott vajjal.


Végeredményben nagoyn meglepődtek a lányok,  és mindenkinek nagyon tetszett. A satay és a hasselback burgonya pedig biztos hogy gyakori vendég lesz nálunk.


 

* A mogyoróolaj és a mogyoróvaj enyhe túlzás a receptleírásban, lévén egyik sem állt rendelkezésre. Mogyoróolajat sajnos elvesztettük nyaralásunk közben, a mogyoróvajat meg nem szeretjük, és nem kívántam 6 evőkanál miatt egy egész drága dobozt kidobni.
Tehát ledaráltam a mogyorót, na ez sem volt egy könnyű feladat, zöldségaprítóval kezdtem, de az nem volt túl sikeres, aztán nejlonzacskóban húsklopfolóval vertem szét. Összekevertem olivaolajjal, így már valamennyire tudtam a robotgéppel pasztát csinálni belőle. Ezt használtam az olaj és vaj helyett, kicsit feldobva szezámolajjal. Ennek ellenére nagyon jó, mogyorós intenzív ize lett a szósznak.:)

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dalit.blog.hu/api/trackback/id/tr74145092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rossamela · http://rossamela.blogspot.com 2007.08.21. 17:58:24

A galanga kicsit hasonlít a gyömbérre, szintén gyökér de annál jóval enyhébb ízű, itt bővebben és láthatod is:
chiliesvanilia.blogspot.com/2007/06/zld-zld-zld-curry.html

Azt meg ne bánd, hogy nincs fénykép. Inkább átélni, mint dokumentálni - szoktam én is gyakran mondani.

A lányok meg érezzék jól magukat, sok sikert nekik!

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2007.08.21. 23:03:51

Köszönöm a jókivánságokat, és igazat adok neked.
Erre jó egy blog, hogy így megtudom a galanga mibenlétét. Végül is abban a receptben amiben galanga volt, nem is volt gyömbér, úgyhogy jól csináltam.

keszter 2007.08.25. 19:28:46

a mogyorószószos csirke zseniális volt, szóval Ági járt jobban az indonéz komyhával! :))
De én követelni fogom a svédektől a hasselback krumplit! a fotókért meg kár, főleg az előétel volt látványos!

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2007.08.26. 22:44:10

Hát Eszter, ezért érdemes neked főzni.:)
Ha visszajöttél, még fényképezni is fogunk, és hozol nekem svéd recepteket.

lund 2007.09.05. 09:59:48

ok, bár én egyenlőre félkész kajákból ügyeskedem itt.... majd azért felfedezem a svéd konyhát
Barnaszósz-por van fillérekért, meg húsgombóc, szerintem a fülemen fog kijönni... :-)
süti beállítások módosítása