Dalit

Piknik, bourekas, VKF

2008. június 17. 18:20 - Dalit

Piknik…, ilyenem nem volt, vagyis nem így hívtuk. Gyerekkoromban, és fiatalkoromban rengeteget kirándultunk, aminek része volt, amikor megálltunk egy kellemes helyen és nekiálltunk enni, inni. A legjobb az volt, amikor nagyobb társaságnál mindenki kirakta a magával hozott kajákat, és cserélgettünk.
Én szinte mindig zsidótojást, meg körözöttet vittem, egy barátom anyukája meg a világ legjobb rántott húsát sütötte. Isteni volt, amikor elcseréltük.
Most, hogy ez a kiírás megszületett, olyan jó volt visszaemlékezni ezekre a kirándulásokra, kár hogy ma már rettenetes lusták vagyunk, vagyok.
Amit biztos vinnék egy piknikre, az általában valami szendvics, meg kence a kenyérre. Ja, meg persze valami jóféle bor, vagy ha hozzájutok, és van a közelben egy patak, ahol behűthetjük, akkor egy üveg prosecco..)

Ha már szendvics, akkor én is eljutottam, a valami töltött tésztaféléhez, ami nálam a bourekas.
Ha meg kence, akkor itt volt a lehetőség végre elkészíteni Nigella vörösbab-krémjét, amit már régen terveztem.

Bourekast itthon is lehet kapni a metró aluljáróban, de az én kedvencem Izraelben lett, ahol reggel, frissen az elképesztően jó tejtermékekkel, és töltelékekkel egész napra elvoltam vele.
Nekem izraeli étel, de valójában az egész mediterráneumban ismert és kedvelt. Eredetileg a török börek különböző változata, amit a törökök kiterjedt birodalmukban szerencsére elterjesztettek.
Lehet, görög, szerb, horvát, albán, perzsa, és egyéb változatokat találni, különböző, de hasonló neveken. Burek, bureki, bjurek, birk, stb. Recepteket két alap verzióban találtam egyrészt leveles tésztába töltve, a másik fele meg egyfajta omlós tészta. Mivel bizonytalan voltam, mindkettőt elkészítettem.
Egy-két eredeti zsidó receptben teljes kiőrlésű lisztet használtak, én ennyire nem voltam bátor, egyharmad részt finomliszttel kevertem. Talán kicsit száraz lett a tészta, és nem túl könnyen kezelhető, ennek ellenére nekem ez ízlett jobban.
A másik feléhez fagyasztott leveles tésztát használtam.
3 féle tölteléket raktam bele, az egyik leggyakoribbat, a krumplisat, spenótos- juhtúrósat, és sajtosat.

Bourekas

Tészta

Fél csésze vaj
Fél csésze olaj
fél csésze langyos víz
1/2 TK só
3 ½ csésze teljes kiőrlésű liszt, én egyharmad fehérliszttel csináltam

1 tojás (na, ez nem kell bele, én elnéztem)
Egy tálban összekeverem az vajat, olajat, a vizet, és a sót. Hozzáadom a lisztet részletekben keverve, addig dagasztom, csak amíg elválik a tál szélétől. Letakarom, és hagyom fél órát pihenni.
 

Sajtos töltelék

5 dkg grana padano
5 dkg trappista
fél db. philedalphia sajtkrém
1 tojás
A sajtokat lereszeltem, és egy tojással összekevertem. 

Spenótos töltelék

Fél doboz fagyasztott spenót
Két ek. juhtúró
Fél hagyma
1 gerezd fokhagyma
olaj, só, bors
1 tojás
2 kanál maceszliszt
A spenóthoz a hagymát, fokhagymát apróra vágtam, kevés olajon megpároltam, majd rádobtam, és felolvasztottam a spenótot. Összefőztem a juhtúróval, majd egy tojást kevertem hozzá, és a végső állag eléréséhez két kanál maceszlisztet.

Krumplis töltelék

3 kis régi krumpli
fél hagyma
olaj, só, szerecsendió
A krumplit héjában megfőztem, majd alaposan pépesítettem. A hagymát az olajban barnára sütöttem, majd összekevertem a krumplival. Sóval, borssal, szerecsendióval ízesítettem.
Fél óra elteltével a tésztából kb. 4 centis golyókat formáltam, majd egyénként 2-3 milliméter nagyságúra nyújtottam. Egy-egy kiskanál tölteléket tettem a közepére, és félhold formájúra formáztam.
Kiolajozott tepsibe ültettem, tojással megkentem a tetejét, és szezámmaggal megszórtam. 170 fokos előmelegített sütőben sült kb. 25 percig.
A töltelék másik feléhez felengedtem egy fagyasztott leveles tésztát, kinyújtottam, nagyobb kockára vágtam, a tölteléket ráhelyeztem, és háromszög alakra formáztam, majd megsütöttem.

 Vörösbabos krém Nigella Lawson után

1 doboz vörösbab konzerv
egy hagyma
3 gerezd fokhagyma
2 kanál paradicsompüré
2 kk. római kömény
¼ kk. fahéj
2 kk. koriander
fél citrom
olaj
só, chili

A hagymát megpirítottam, majd a fokhagymát is apróra vágva átsütöttem olajon. Rádobtam a konzervbabot, levével együtt. Fűszerezem, ráreszelem a citrom héját, majd beleteszem a levét. Mikor egy kicsit lehűlt, leturmixolom, de nem túl finomra, hanem egy kissé rusztikusnak hagyom, akár kenyérre, most a saját magam általam sütött DNK-val, akár mondjuk grissinivel, keksszel, mártogathatjuk.
 Isteni.
Szóval én ezt vittem, vinném a piknikre. Vasárnapra terveztem, jöttek is a lányaim, és igen nagy sikere volt mindennek, csak az eső akart bármikor elindulni, ezért a piknik kosár ugyan megjárta kertet, de ez valójában csalás volt, mert a szoba melegében ettünk meg mindent.
2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dalit.blog.hu/api/trackback/id/tr21521894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nori 2008.06.16. 15:49:45

Burekot próbáltad már édesen? Nagyon finom az almás-fahéjas vagy a meggyes is,de úgy ha folyik ki belőle a töltelék (szóval nem sajnáltuk belőle:-) )

A sós isteni gombás-húsos,sajtos-sonkás,sajtos-gombás de tojásos verzióban is..mindet ettem már,király:-)

Nálunk legújabban a "pizzás" a népszerű,szóval sajt,sonka,gomba,oregánó,sok paradicsomszósszal...hát nekem nem illik a zsíros tésztába de ízlés dolga.
Na,meg a "lasagne-s" is,minden ami a klasszikus lasagne-ba raknak ide is pakoljak..sok joghurttal ai igazi csemege.
Az biztos,hogy utána 2 napig nem kívánsz semmi,annyira laktató:-)

Lord_co 2009.07.15. 00:38:15

lett közben egy burekes (vagy ahogy hívják) Pesten:

XIII. Hegedűs Gyula u. 20.
Nyitvatartás: H-P: 8.00-19.30, Sz: 8.00-13.00
Tel.: 239-9667, 06-20-259-8899
www.burek.echt.hu
süti beállítások módosítása