Dalit

„Őrségi" vargányás krumplileves krumpligombóccal VKF XX.

2008. november 02. 10:12 - Dalit


Igazából nem is őrségi, csak őrség ihlette.

Leves. Nálunk majdnem mindig van, mert a Párom nagyon leveses, és én is szeretem.
Ennek ellenére nagyon nehéz kiírás volt, mert a nagy kedvenceket, meg a gyakoriakat már leírtam, vagy egy az egyben bloggertársaktól szedtem.

Ilyen pl. a húsleves, a sütőtökleves, Orient expressék paradicsom és lencselevesei.

Első és utolsó gondolatom is az volt, hogy valami egyszerűt szeretnék főzni.
Mi is egyszerűbb egy krumplilevesnél. 
Igazából nem is a leves ötlete született meg először, hanem a levesbetété.

Gyerekkoromban társbérletben éltünk Erzsi nénivel. Erzsi néni csinált mindig a krumpli főzőlevéből levest, és krumpligombócot bele, amivel engem is megkínált és nagyon szerettem. A Párom mesélte, hogy neki az édesanyja főzött ilyent. De azóta sem ettem, vagy készítettem.

Az őrségi élmények voltak a másik ihletők. A hajdinás vargányaleves, a dödölle, és egyéb finomságok, amiket ettünk.
Hálistennek őrségi szárított vargánya még van itthon, úgyhogy végül is vargányás krumplileves lett. 
Be kell vallanom, a krumpligombóc végül is nem olyan lett, amilyenre vágytam, valószínűleg keményebbre kell gyúrni a tésztáját, így inkább galuskák lettek, de így se volt rossz. Majd a következő már jobb lesz.


Ez a krumplileves valami nagyon magyaros, őrségi, de mégis különlegesség lett. Azt nem mondom, hogy diétás, igazi emberes öregleves.

Vargányás krumplileves őrségi ihletésre


• 3 krumpli
• 1 hagyma
• 1 gerezd fokhagyma
• 1 ek szalonnából kisült zsír (olajjal is lehet, de tegnap estéről maradt egy kis füstölt szalonna zsír)
• 2 sárgarépa
• 1 fehérrépa
• egy kis zeller
• egy csirke nyaka, zúzája, szíve, lába
• egy bögre szárított vargánya
• egy ek pirospaprika
• só, bors, majoránna, köménymag

Krumpligombóc


• egy krumpli
• 1 tojás
• liszt
• só


Először feltettem főni egy apró kockára vágott krumplit a gombóchoz. Nagyon puhára főztem, majd leszűrtem.
A vargányát meleg vízbe beáztattam. A zsíron először megpirítottam az apróra vágott hagymát és fokhagymát, lehúztam a tűzről és beleszórtam a köménymagot, majd a pirospaprikát. Felöntöttem egy liter vízzel, sóztam, fűszereztem, majd beleraktam a krumplit, a hasábokra vágott zöldségeket, és a csirkeaprólékot.
Mikor a leves majdnem kész lett, beleöntöttem a szárított gombát a levével együtt.
 

A főtt krumplit összenyomtam, és egy tojással, sóval, és annyi liszttel összegyúrtam, amennyit felvesz. Hát úgy látszik, többet is felvett volna.
Ebből gombócokat kellett volna csinálni, de kicsit lágy maradt a tészta, így kanállal szaggattam a levesbe.
 

Eredetileg tejföllel terveztem, de amikor megkóstoltam, annyira egész és tökéletes volt, hogy bűn lett volna bármit is még hozzátenni.



 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dalit.blog.hu/api/trackback/id/tr45744676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása