Dalit

Az borokról

2007. november 27. 08:39 - Dalit

Morgásomra igen sok reagálást kaptam.
Ezért most felhívást intézek a többiekhez.
Írjátok meg kommentben, kérlek, miben csalódtatok, és mi az a csoda amiben még nem.
Azt hiszem, sokan vagyunk, akik nem engedhetjük meg magunknak, hogy végigpróbáljuk a Bortársaság összes borát.
Elsősorban a sima vasárnapi ebédhez illő olcsóbb borokat várom, másodsorban mondjuk egy karácsonyi,  hanukai, születésnapi vacsorához illó, de még megfizethetőeket.
Ráadásul nekem van egy olyan külön vágyam is, hogy hétköznapi emberek, utazás nélkül is hozzájussanak.
Nem vágyom a Művelt Alkoholista babérjaira, nem is értünk igazán hozzá, de az is egy jó mérce, hogy nekünk izlik, vagy nem.

Akkor kezdem én a rosszakkal.

A már említett Bock
Több üveg Vilyan ami majdnem ihatatlan volt, ráadásul vendégségbe vittük.
Duzsi kékfrankos
Dörgicsei talán savignon franc volt.
Szeremley szürkebarát, ha jól emlékszem, a szemelt rizling meg jó.

Ami jó volt

Szt Andrea Napbor (Tőle már több mindent is, és nem csalódtam, de nem az én pénztárcám hosszú távon.)
Ménesi Kadarka
Dörgicséról egy előző évi fehér.
Duzsi szekszárdi kékfrankos rosé  (de pl. vele nem kisérletezem többet, lásd fent.
Chilei savignon franc
Plusz Dél-afrikai és kaliforniai fehérborok
Egyszer meglepetésszerűen vettem 2 liter ausztráliai shyrah-t, ami szörnyen nézett ki, kiderült, hogy a dobozon belül műanyagzacskó rejti a nedűt, és mégis meglepően jó volt.

Az összes Szigligeten ivott szürkebarát, ugyanez pesten már ihatatlan.

A szigligeti borokon kivül, a fent említett magyar borok jó drágák is.

Mint látható, több olyan is felkerült, az én igazán nem exkluzív listámra, hogy ugyanaz a termelő, rossz és jó borral is.
De ha egyszer rossz, akkor már nem kisérletezek többet. Ha valaki ad a nevére, és a márkájára, akkor egy se legyen rossz.

Várom az ajánlatokat és a figyelmeztetéseket.
Aztán csinálok belőle egy gyűjteményt.
17 komment
Címkék: bor locsifecsi

A bejegyzés trackback címe:

https://dalit.blog.hu/api/trackback/id/tr6242378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsi · http://zsuzsifoz.blogspot.com 2007.11.26. 19:11:49

A rosszakról csak annyit: egyszer pótlólag vettünk valami bulin egy üveg Varga vörösbort (sajna csak ez volt a bótban). Én ittam belőle, lett vagy 40 fokos lázam, görcsölt a hasam, hasmenésem . Másnap életem párja fél decit ivott a maradékából, ugyanígy járt.

Amit nagyon szeretek: Käfer Pinotage német palackozású, dél-afrikai bor. A METRO-ban szoktam venni, kb. 900 Ft egy üveg.

Zsuzsa · http://kulinaris-elvezet.blogspot.com 2007.11.26. 20:52:02

Feltétlen kostoljátok meg a Frittman pincészet borait.
Kunsági borvidék,Soltvadkert.
Én is ittam már nagy nevű borokat és egyáltalán nem ízlettek.
Nagy ünnepeken is Frittman kerül az asztalunkra!
Folyamatosan isszuk a roséját, fehérből az ezerjót és az irsait, vörösből a kadarkáját, kékfrankosát.
Bortársaságnál kapható.
Állandó minőségűek és az áruk is nagyon jó.
Már tavaly karácsonykor 12 üveg rosét vásároltam a vendégeinknek és nem utolsósorban Magamnak.
Egyáltalán nem bántam meg! Próbáljátok ki.

Piszke/Candy's · http://www.piszke.blogspot.com 2007.11.26. 22:15:08

nagyrédei borok.angol exportra mennek, szerintem a rozé kiváló, és a fehérek is mind.nem vörös termőhely,de nagy villány-párti vendégeink itták azt is, mint a kisangyal. saját boltjuk nagyrédén nagy évjárat-választékkal, tanácsadással, - pincelátogatás is van - embertelen olcsó.
nem vagyok vörösboros, de most ittam egy szekszárdi Szent Gaál picészet Passionata -t (azt hiszem) vendégségben, messze verte z össszes menő villányit.Borszakértő kolléganőm szerint Szekszárd rulez.

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2007.11.26. 22:35:51

Sajnos Piszke, én Nagyrédei néven már többször vettem szörnyűséget.
Mint a posztban írtam, nekem nincs autóm, nem tudok helybe menni a borért.
Amit egy oldalról nagyon sajnálom, mert nagy élmény lenne, másrészt viszont nem hiszem, hogy ez lenne a feltétele egy iható üvegnek.
Szent Gaál-ból már ittam én is jót, az árára nem emlékszem.

Dolce vita 2007.11.27. 10:45:37

Dalit!

Olyan szölőfajta, hogy sav. franc nincs, feltételezem, hogy a sav. blanc-ra gondoltál.
Évjárattal kellene dícsérni v. kritizálni a borokat, igaznán ennek van értelme., ugyanis egy termelőnek egy adott fajtája évről-évre más.
Vylyanről most írok majd, voltunk náluk kóstolón. Amúgy nagyrészt ez ízlés kérdése, ki mit szeret vörösben és fehérben.

Dolce vita 2007.11.27. 10:48:07

Zsuzsa!

A Varga pincészeten nem kell csodálkozni, ők azok akik már augusztus 28-án kihozzák az "újborokat" : ))))))))))))))))))) Mennyiségi gyártó, csak a Jóisten tudja milyen szőlőből készítaik a boraikat.

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2007.11.27. 11:03:11

Dolce vita, igazad van, cabernet savignon volt amiről beszéltem.
És elvben abban is igazad van, hogy évjárat meg ilyenek. De én épp arról beszélek, hogy egy átlagos ebédhez átlagos bor.
Nem tudom minden pénteken végiggondolni az évjáratokat, terroirokat, meteorológiát. Nem csúcsborokat keresek most, hanem ihatóakat.

Dolce vita 2007.11.27. 13:13:03

Az évjárat figyelése nem zárja ki, hogy egy bor átlagos ebédhez iható legyen. Azt mondtam, nem lehet kijelenteni, hogy x termelő y bora nem jó. lehet, hogy a 2005-ös nem volt jó, de pl a 2006-os nagyon is finom! Évjáratot mindig oda kell írni, ha egy borról véleményt mondunk

chilii · http://chilii.blogter.hu 2007.11.27. 17:14:57

amit minden körülmények között KERÜLNI KELL, az a plusban kapható Gemenci Cuvé, ezt soha, de soha ne vegyétek!!!

Hapci 2007.11.28. 01:23:19

Csatlakoznék Dolce vitához, évjárat nélkül általában elég értelmetlen szidni vagy ajánlani valamit. Ráadásul ezzel összefügg, hogy a szerencsés választáshoz valamelyest ismerni kell az egyes szőlőfajtákból készült borok kívánatos érlelési idejét.
Pl. bármilyen (valaha) jó bort szarnak fogunk találni, ha az elviselhetőnél többet állt egy hiper-szuper-market polcain (pl. többéves rosék, 2 évesnél idősebb Portugieser, stb.). Ennek az ellenkezője is előfordulhat, vagyis egy termelő pénzszűkében gyorsan lepalackoz egy többéves hordóérlelést kívánó Cabernet sauvignont, ami aztán vacak, karcos, diszharmonikus...
Dörgicse: én is tippelek: Sauvignon blanc fehér, borzasztó pacsulis műaromájú példányt ittunk 2005-ből vagy 2006-ból.
Nagyon olcsó és nagyon jó borok külföldről vagy bárhonnan: ilyen szerintem nincs (mármint ami nagyon jó, az sose szokott olcsó lenni). Egyes olcsó borok évjárattól függetlenül azonos, behízelgő karakterű "ihatóságát" pedig feltehetőleg nem kizárólag a napsütés és a terroir idézi elő...
Ennyi okosság után végre próbálok valami megfoghatót is írni viszonylag olcsó hazai borokról. Először is, érdemes kerülni az olyan olcsó palackokat, amiket nem a termelő a borvidéken palackozott. Az ilyen, kereskedőcég (pl. Promontor, Weinhaus) által palackozott innen-onnan felvásárolt/kutyult borok között a legesélyesebb szart kifogni.
Varga Pincészet (Badacsony): totál gagyi többnyire, bár az újborukat (Csabagyöngye) mi szeretni szoktuk.
Iható és nem drága: pl. a fentebb dícsért Frittmann (Soltvadkert), aztán a Hungarovin Szent István Korona sorozata.
Szerintem a nagyrédei Szőlőskert Szöv. borai is bőven jók az árhoz képest.
Budapesthez közeli, ráadásul volt évfolyamtársam: Gál Pincészet (Szigetcsép).
Szekszárd: Dúzsi rozék, újborok; Liszt Pincészet borai; Sebestyén Csaba: Icze cuvée; egyes Heimann borok 1500 alatt.
Sopron: Ivancsics, Jandl, Pfneiszl olcsóbb kékfrankosok és egyebek.
Eger: Csutorás, Simon (ezeket étteremben ittam, ha abból számolok vissza, megéri).
Villány: bár nem szeretem a Csányi Pince olcsó borait, de azért a világos címkés (és egyenízű) Teleki borok bőven ihatóak annyi pénzért. Portugiesert meg a kevésbé ismert termelőknél érdemes keresgélni.
És vannak, persze, dél-balatoniak is, pl. Bujdosó, St. Donatus, de őket kevésbé ismerem.
Befejezésül: jó ár/érték arányú bort minden borvidéken a "másodvonalban" érdemes keresgélni, mert ha valakit országosan felkapnak, azonnal beszorozza kettővel az árait.

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2007.11.28. 09:22:48

Hapci, meg Dolce vita. Persze, mint már mondtam, igazatok van, és nem nagyon jó bort, nagyon olcsó áron keresek. Az természetesen lehetetlen.
Viszont abban nem hiszek, hogy megbizhatok egy olyan termelőben, aki hírtelen, pénzszükében lepalackoz valami gagyit.
Abban hiszek, hogy jó évjáratban születik jó bor. Abban már kevésbé, hogy jó termelő rossz évjáratban, kiadhat teljesen ihatatlan csapba öntendő bort. Aki ilyet tesz, annak már nem hiszek többet. A borászat bortermelés szerintem alapvetően bizalmi kérdés.
Én már több elég vacak Szt Istvánt, és Nagyrédeit ittam. Ne kisérletezzenek az én bőrömre, hogy majd addig próbálom, amíg jót nem találok.
VArgának a Csabagyöngye nekem is izlett egyszer, de nem merek tőle vásárolni.
Ja, természetesen már évek óta nem veszek egervin, budavin és hasonló borokat.
És az év nagy részében nem évjárat és terroir listával vásárolok hétvégére.
De most kijegyzetelem az ajánlatokat, és valamivel könnyebb lesz. Pl. soltvadkert nekem nem volt a jó bor szinonimája, de hiszek nektek, egy próbát megér.

chilii · http://chilii.blogter.hu 2007.11.28. 09:41:48

hogy valami jót is ajánljak: csopakon Linczmajer Tamás pincészete. nem annyira felkapott mint a Jásdi. azt nem mondom, hogy egyetek is a borozóban :) de a borai, főleg a rizling nagyon finom!

chilii · http://chilii.blogter.hu 2007.11.28. 09:50:53

csatlakozom Dalithoz! én sem hiszem, hogy olcsón kiemelkedő bort lehetne kapni, nem is ilyet keres az ember. legtöbbünk nem borszakértő, csak azt tudja megállapítani, hogy amit iszik az ízlik-e vagy sem. én sem kimutatással meg statisztikáva a kezemben megyek vásárolni a hétvégére. csak szeretnék 1 pohár valami ihatót a vacsorához, főleg ha a kajába is belefőztem.
ja és még valami! Balatonfüreden van egy Balatoni borok háza nevű üzlet, közvetlenül a kikötői sétány felett. nagy a választék általam ismeretlen balaton környéki borászok termékeiből, és szinte minden üvegből ott pihen egy a bolt közepén található borhűtőben, és mindent meg lehet kóstolni mielőtt megveszi az ember. nagyon kedves a kiszolgálás, én ha ott járok, mindig bemegyek, az idén is hoztam pár üveg bort.

Hapci 2007.11.28. 10:55:37

Kedves Dalit!
A korábbi rossz Szent István emlékeid miatt konkrétan ajánlok: Etyeki Sauvignon Blanc, Etyeki Irsai Olivér. Ezeknél számottevően olcsóbb, viszonylag tisztességes palackos fehérbort én nem ismerek. És jó a Szent István rozé is (nem emlékszem, honnan és miből), pár napja ittunk. A palackok dizájnja sokkal csinosabbra változott, a régi, fekete alapú, nagy koronával ellátott példányokból ne vegyél, ha látsz még valahol (már öregek lehetnek).
Amúgy egy ihatatlan bornál azt a legfontosabb megpróbálni kitalálni, mitől rossz (abszolút értelemben, vagyis a feltételezhető optimális fogyasztási időszakában rossz, vagy csak szétesett már, ecetes lett, büdös a dugótól). Az utóbbiak a legjobb borászok borainál is előfordulhatnak, többnyire nem is tehetnek róla.
Árban szerintem ma 6-700 Ft körül van a határ, ami alatt nem lehet rendes palackos bort venni/termelni (vörösben egy picit feljebb).

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2007.11.28. 11:57:37

Hapci, beírtad a nagy kedvencemet.
Etyeki irsai Olivér. Az nagyon ott van.
Amikor ihatatlan borról beszélek, nem arról van szó, hogy pl. dugós, mert az mindenkinél előfordulhat, hanem hogy savanyú, vagy érezhetően cukrozott, vagy amit írtál, hogy pacsulis, műaromájú.
A 600-700 Ft rendben van. Még 1000 is, ha hétköznapi borról beszélek. De azt sem akarom kidobni. 1500-at meg végképp nem.

Barbarella · http://www.vinofinoselection.com/shop.html 2007.12.20. 00:13:58

Sima vasárnapi ebédhez illő, mindennapi, "másodvonalas" borok?
Javasolnék pár (szerintem) jó olasz bort, egy VII. kerületi borszaküzletből.
A honlapjukat belinkeltem.

Nero D'Avola Morando (1000 Ft alatt)
Nero D'Avola Roccalanna (1200 körül)
Syrah Roccalanna
Fragolino (1000 Ft alatt, eperízű, gyöngyöző, én pezsgőként iszom)
Montepulciano D'Abbruzzo
Bardolino Chiaretto

Ami tényleg olcsó & jó, azt hiszem 500 Ft körül:
vörös asztali bor (Vino da tavola), van száraz és félédes is, a nevét sajnos nem tudom :(

kefír · http://dalit.blog.hu 2008.01.05. 23:23:44

A Liszt pincészet rizlingjeit 600-ért meglehet
kapni és nagyon jó. A külföldi vörösborok ár érték arányban kétszer olyan jók mint a magya-
rok. 1000ft alatt talán nincs is jó élvezeti értékkel
bíró magyar vörös, ráadásul mostanában keményen drágulnak. Évente kétszer a hiperekben nagy bor akciókat rendeznek ilyen-
kor keményen vásárlok is, drága bort csak ilyenkor veszek. Még ilyenkor is nagyok a különbségek, észnél kell lenni! Ugyan itt a rend-
kívüli akciókkal eszméletlen jól és rosszul lehet járni ezért a gyors próba vásárlást gyors kóstolás kell, hogy kövesse és ha bejön venni
és venni. Mostanában szinte csak a metróban
30%-al leértékelt Bourgogne Grand Ordinaire-
iszom 960-ért. Ennél jobb pinot noire-t csak ta-
valy ittam utoljára.(ménesi pinot noire 2600ft
cora) Szóval 1000ft alatt vöröset csak külföldit,
a fehérjeinkkel nincs baj, 600 fölött töbnyire.
süti beállítások módosítása