Dalit

Izraeli ebéd, receptek a tej és méz földjéről

2007. szeptember 15. 19:22 - Dalit

Mint már írtam, nyáron Izraelben jártam. A héten egyik kedves utitársam meglepett egy izraeli szakácskönyvvel.
   Eljött az ideje, chilii felszólításának engedelmeskedve, hogy végre valahára izraeli étekkel kedveskedjek Uramnak és magamnak :)
   Hozzá kell tennem, hogy most volt Rosh Hasana, a zsidó Újév, amiről Füszer és lélek írt bővebben.
   Egy olyan receptet választottam, ami ehhez az ünnephez illik.
   Rosh Hasanakor előszeretettel esznek édes ételeket, hogy édes legyen a következő év.

A mézes mustáros csirke lett a kiválasztott.
   Mézzel köszönteni az új évet, mint az édes élet izével, a leggyakoribb tradició.
   A méz ráadásul gyönyörű, aranybarna színt és különleges zamatot ad a csirkének.

Mézes mustáros csirke


2 nagy csirkecomb
2 csirkeszárny
2 evőkanál méz
1-2 evőkanál mustár
mustármag
3-4 gerezd fokhagyma áttörve
1 citrom leve
őrölt bors
szerecsendió
fahéj
kurkuma

A csirkén kivül a hozzávalókat összekevertem, majd belemártottam a csirkéket, és megforgattam többször, hogy a pác mindenhol jól bevonja. Két órát hagytam állni a hütőben, de szerintem lehet több is.
   A csirkéket a pácból kivéve tepsibe raktam, ráöntöttem a maradék levet, és 180 fokon (már amennyire az én sütőmön ezt be tudom állítani, mindenesetre nem túl nagy lángon) sütöttem egy órát. Köretnek mellé raktam kockára vágott krumplit is, amivel együtt sült.
De hogy még fokozzam az élvezeteket, reggel vásároltam elősütött minibagettet, és mivel a magyaroszágon kapható piták mérföldekre vannak a délebbre kaphatóaknál, a sütés vége elött 10 perccel a tepsi mellé még betuszkoltam 3 db-ot. Már csak azért is, hogy a végén legyen mivel tunkolni az isteni szaftot.



Ha már egyszer nekiálltam, nem tudtam abbahagyni, és egy fantasztikus lilahagymasalátát, és egy kevésbé fantasztikus humuszt is készítettem mellé.
   A lilahagyma eredeti receptjéhez szokás szerint hiányzott egy-két alapanyag, úgymint a gránátalma - pedig hogy imádom - valamint egy (angolul) sumachnak, vagy rushnak írt arab fűszer. De sebaj, majd legalábbis a fűszert, beszerzem előbb utóbb.

Lilahagyma saláta

3 fej lilagyma
1 teáskanál só
1 csésze apróra vágott petrezselyem vagy 1 csésze friss mentalevél vagy zellerlevél (én most petrezselymet és szárított mentát használtam)
1/2 csésze gránátalmamag, vagy 1 teáskanál sumach (opcionális)
fél citrom leve
2-3 evőkanál olivaolaj

A hagymát vékony szeletekre vágtam, megszórtam sóval, és egy órát hagytam állni.
    Egy óra múlva kinyomkodtam belőle a nedvességet, átraktam egy másik tányérba.   Megszórtam az apróra vágott petrezselyemmel, mentával, meglocsoltam a citromlével és az olajjal.
   A sózás elveszi a hagyma durva szagát és ízét, a menta és citrom meg valami egészen különleges egyensúlyt képez a hagymával. Az biztos, hogy ez a saláta gyakori vendég lesz nálunk.

Végül hogy hű maradjak mottómhoz, "hagymát hagymával", egy másik rostonsült csirkéről szóló recept alapján megbolondítottam a csirkét az alább elkészített hagymával.

2-3 fej vöröshagyma
2 evőkanál fenyőmag

Az az igazság, hogy mostanában folyton csalok a fenyőmaggal. Bár tényleg nagyon finom, és nem igazán helyettesíthető, de nincs mindig itthon, meg nem is engedhetem meg mindig magunknak, én rendszeresen hámozott napraforgómagot, magyarul szotyit használok helyettem. Most is így történt.
   Alig megolajozott serpenyőben megpiritottam a hagymát, majd a szotyit is, és a csirke tetejére tettem.
2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dalit.blog.hu/api/trackback/id/tr84166286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chilii · http://chilii.blogter.hu 2007.09.17. 10:11:07

én egy arab fűszerkeveréket vettem az Ázsiában, ami Zatar névre hallgat és ennek egyik eleme a schumak. amúgy a kaja nagyon guszta!!!!

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2007.09.17. 14:33:56

Köszi, be fogom szerezni. Csak nekem veszélyes ezekbe a boltokba bemenni:) Mármint a pénztárcámra.
süti beállítások módosítása